Kurban Bağışı

Abdestte ayakların yıkanması ve topraktan yapılan taş parçası üzerine secde edilmesi hakkında bilgi verir misiniz?

Soru Detayı

İran’da namaz ve abdest ile bizim namaz ve abdest neden farklı? Örneğin abdest aldıklarında kolların hepsini yıkarlar, ayaklarını yıkamazlar. Namazda ise secde yaktıklarında Kerbela toprağından yapılmış olan ve Hz. Ali ve hanımı ve oğularının adının yazılmış olduğu namaz mührüne secde yaparlar… Bu yaptıklarının Kur’an ve sünnette yeri var mıdır?

Değerli kardeşimiz,

Cevap 1:

Âyet-i kerîmenin emrine göre, abdestin farzı dörttür; bunlardan biri de ayakları yıkamaktır. Yıkama yerine çıplak ayağı meshetmek Ehl-i sünnet itikadınca câiz değildir. Abdestin bir farzı terkedilmiş olur. Farzı terkedilen şey de sahih olmaz. Dört hak mezhebin dördü de bunda ittifak etmiştir. Sadece bozulmuş Caferiyye fırkası böyle bir tatbikatın içine girmektedir. Bunun ilmî sebebi, ayakları yıkamayı emreden âyetin bir kelimesi olan (Ercüleküm)ü, esreli okumaktan ibarettir. Âyetin ilk yazıldığı günlerde üstün esre olmadığından yanlış okumak daha fazla ihtimal dahilindeydi.

Nitekim Caferîler de âyetin üstününü esre okuyunca mana zannettikleri gibi çıkmıştır. Ayaklarını yıkama yerine meshetme gibi bir yanlıştığı tercih eder duruma girmişlerdir. Bundan dolayıdır ki, çıplak ayağını yıkama yerine meshedenler küfüre nisbet edilmezler. Ancak namazı sahih olmayan kimseler olarak görülürler.

Resûlüllah Efendimiz (asm) bizlere ibadetin şeklini bizzat tatbik ederek göstermiştir. Onun yüksek hayatında çıplak ayaklarını ilk defa yıkadığını, sonra da üzerine mest giyip mesh yaptığını açıkça müşahede etmekteyiz. Buharî ve Müslim gibi sahih hadîs kitaplarındaki hadîsler bunu emretmektedir.

Bundan dolayıdır ki, ayakları yıkamak azimet, mest giymek ise ruhsat olduğu hâlde, mesti inkâr edenlerin bulunduğu yerlerde mest giymenin daha sevaplı olduğu kaydedilmiştir.

Cevap 2:

Kerbela’dan getirilen taş üzerine secde etme bazı Şii gruplarda vardır. Bunu Hz. Hüseyin (ra)’in anısına yaparlar. Hz. Peygamber (asm) zamanında böyle bir uygulama yoktur.

Caferi mezhebine göre, secde ancak toprak ve taş cinsinden bir şey üzerine yapılabilir, camilerdeki halı ve kilim üzerine secde yapılamaz. Bu inançtan dolayı camilerde veya evlerde namaz kılarken secde edecekleri yere bir taş parçası koyarak onun üzerine secde ederler. Ancak, yere değmesi gereken “alın”ın tanımındaki farklılıklar küçük taş parçası üzerine secde edilip edilemeyeceğini gündeme getirmektedir. Bir tanıma göre alın, iki kaşın üzerinden saç bitimine kadar olan yerdir.

Bu tanıma itibar edilirse, secde edilecek taşın en az tarifi yapılan alın büyüklüğünde olması gerekir. Diğer bir tanıma göre ise alın, şakaklar arasında kalan kısımdır ki, buna göre taş küçük de olsa olur.

Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet

Gülistan Derneği - 7/24 Hizmetinizde

Gülistan Derneği olarak, ibadetlerinizi yerine getirirken size en güvenilir hizmeti sunmak için 7 gün 24 saat yanınızdayız. Her an ulaşılabilir olmayı hedeflediğimiz anlayışla, kurban bağışlarınızı Afrikada kesimini güvenle gerçekleştirebilmeniz adına her zaman yanınızdayız.

Kurban Fiyatlarımız:

  • Keçi: 1750 TL
  • Koyun: 2000 TL
  • Koç: 2250 TL
  • Büyükbaş: 15000 TL

Bizimle iletişime geçmek çok kolay! Sorularınız, bağışlarınız veya daha fazla bilgi almak için 0544 214 6652 numaralı telefondan bizimle her zaman irtibata geçebilirsiniz.

Gülistan Derneği olarak, kurban ibadetlerinizi en sağlıklı, doğru ve güvenli şekilde yerine getirmeniz için yanınızdayız. Güvenilir, şeffaf ve profesyonel hizmet anlayışımızla her zaman yanınızdayız.

Sizin için buradayız!


Kesim Videoları
Telefon
WhatsApp

Çerez Kullanımı

Kullanıcı deneyiminizi geliştirmek ve hizmetlerimizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için yasal mevzuata uygun çerezler kullanılır. Web sitemizi kullanarak bu çerezleri kabul etmiş olursunuz.

kurban bağışı